november 30, 2022

Gebruik NPS voor je klanttevredenheid

1 min read
nps meten

NPS meten is een belangrijk onderdeel om de tevredenheid van je klanten te meten. Het is belangrijk dat je klanten tevreden zijn over je product of dienst, zodat je klanten trouw blijven terugkomen de product of dienst blijven bestellen of kopen. NPS is hierin een belangrijk score die ervoor zorgt dat jij snel kan inzien hoe tevreden klanten zijn. De NPS is gebaseerd op een korte enquête en geeft een beeld van de klantloyaliteit. Via de enquête wordt gemeten in hoeverre de ondervraagde klanten bereid zijn om een bepaald bedrijf bij hun vrienden of kennissen aan te bevelen. En dat is wat jij graag wil als bedrijf, trouwe klanten houden, maar ook nieuwe klanten werven.

nps meten

Hoe wordt NPS gebruikt?

Zoals gezegd is de NPS vooral bedoeld om te meten hoe loyaal klanten zijn aan een bedrijf of dienst. Anders gezegd, hoe waarschijnlijk is het dat ze blijven terugkomen? Alleen wanneer heb je dan een goede NPS score? Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat er geen specifieke score is waarnaar je als bedrijf naar zou moeten streven. De score is namelijk voor iedere bedrijfstak anders. Denk bijvoorbeeld aan grote bedrijven, kleine bedrijven, grote merken, kleine merken, soort dienst of product. De NPS is een handige tool om je eigen score naast die van een concurrent te vergelijken. Zit je boven je concurrent dan ga je de goede kant op!